zondag 17 januari 2010

Sneeuwverven

Inmiddels heb ik het experiment met het sneeuwverven van donderdag ook weer opgeruimd, de emmertjes staan weer in de kast, de lappen zijn gewassen en gestreken en zo zien ze er nu uit:
.
Roze (?), azuriet (blauw) en barnsteen (geel)
Pink (?), blue and yellow
.
en het lekwater

.
Saffier (blauw)
Blue
.
Rozenkwarts (rood)
Red
.
Jaspis (oranje)
Orange
.
Aventurijn (blauwgroen)
Blue-green
.
Rookkwarts (bruin)
Brown
.
Het zijn best mooie lappen geworden, maar het is een heel ander effect dan wat ik in gedachten had. Ik weet ook hoe dat komt, ik heb mijn in een zout en soda oplossing geweekte lappen gewoon in emmertjes gepropt, daar sneeuw opgelegd en daar de verf opgegoten. Hierdoor kan het smeltwater niet weg, wat het sneeuwverf effect teniet doet, het is handiger om je stof in bijvoorbeeld een vergiet of op een rooster te leggen en dan daar de sneeuw op te doen. Ook heb ik nogal veel wit in mijn stoffen, dit omdat ik het in emmertjes heb geverfd, als ik het in lage bakjes had gedaan dan had ik waarschijnlijk minder wit gehad. De lap op de bovenste foto heb ik zodra de sneeuw gesmolten was uit de pan gevist en in een plastic zakje op de verwarming gelegd en daar is het sneeuwverf effect het duidelijkst te zien (en met het smeltwater heb ik het lapje op de foto eronder geverfd, ook niet verkeerd geworden).
Ondanks het feit dat ik het dus 'helemaal verkeerd' had gedaan is toch wel een beetje het chromatografisch effect te zien wat het leuke is van sneeuwverven; vooral bij de rookkwarts zie je dat de kleuren waaruit het bruin is samengesteld door het door de sneeuw zakken prachtig uit elkaar zijn getrokken. Ik zou hier best nog wat verder mee willen experimenteren, maar helaas, de sneeuw is 'op'.
.
On the pictures you can see the results of my snowdying experiment. I know now that the method I used was not entirely right, I should have put my fabrics in a colander, so the dye would just migrate through the fabric, instead of pooling up in it. And it would also have helped if I had used low containers instead of buckets. That having been said, my fabrics have turned out quite nice and the chromatografic effects that come with snowdyeing can be seen, especially on the brown fabric in the last picture. I would have liked to experiment some more, but unfortunately there is no snow left.

11 opmerkingen:

Wil zei

Mooi geworden Margeeth! Er zijn inderdaad verschillende manieren om met sneeuw te verven. De lappen met witte vlekken kan je altijd nog een keer oververven met een lichte kleur. Ik heb de laatste sneeuwresten van mijn dakterras geschraapt om - hopelijk voor het laatst deze winter - nog een grote lap te verven.
Maar ijsverven is altijd mogelijk en ik heb ook nog mijn sneeuwmaker :-)

conny's quilts en creaties zei

Bijzonder hoor om met sneeuw te verven, je moet het maar bedenken. Het resultaat is leuk geworden. Altijd spennend met zelf verven...om te zien hoe het uitpakt.
Hier is nog genoeg sneeuw, dus je hebt pech dat het bij jullie al op is.... (hoewel het van mij nu ook wel eens mag gaan smelten...)

Anoniem zei

Het is een leuk resultaat geworden.Leuk effect met sneeuw verven,had er nog nooit van gehoord.Ook maar eens proberen, als er deze winter nog wat sneeuw valt!
gr.Gerrie

Mary zei

het zijn wel weer hele bijzondere lappen geworden !!

Chris Daly zei

Hi Margeeth, Lovely fabrics. I love the orange, blue green and brown fabrics.

christina zei

Je lappen zijn echt heel mooi geworden. Toch weer anders dan als je ze 'gewoon' verft. De lap met het smeltwater vind ik prachtig en de onderste bruine ook, want die heeft mooie groene randjes. Nou dit krijg je echt niet zonder sneeuw volgens mij.

Wil je trouwens nog wat sneeuw? Hier is vannacht zeker weer 5 cm gevallen en het sneeuwt nog steeds.

Anoniem zei

Wauw, wat een schitterend effect geeft dat sneeuwverven zeg!

Hannie de Beer zei

Ik vind je sneeuw experiment heel goed gelukt Margeeth! De kleuren zijn prachtig. Het helpt dus wel als je ze nog verwarmt of in de magnetron stopt! Moet ik toch ook nog eens proberen. Dat wordt dan wachten op de volgende sneeuw?

Maya zei

Wat een mooie kleuren! Leuk idee dat sneeuwverven...heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Ach, misschien valt er deze winter wel nog een keer sneeuw (liever niet eigenlijk...).

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Zijn prachtige lappen geworden, heel goed gelukt.

Lise zei

Hello Margeet and Happy New Year! You are welcome to visit me - we have LOTS of snow, and it's snowing again today. I'm very tempted to try dying as you did, but I'm telling myself to keep the new year's resolution: no new fabrics until I've used some of the old ones!!