vrijdag 22 januari 2010

Nog een keertje sneeuwverven

Nou had ik op zondag nét geschreven dat ik het jammer vond dat er geen sneeuw meer lag omdat ik nog een keer wilde sneeuwverven en wat zag ik toen ik daarna uit het raam keek? Juist, een laagje sneeuw. Rare vieze kleddertroep die al smolt als je er naar wees (je zag de gesmolten pootafdrukjes van een buurpoes) maar ontegenzeggelijk sneeuw.

Dus ik ben als de wiedeweerga, voordat het weg zou smelten naar boven gerend, heb mijn yoghurt-emmertjes (die ik natuurlijk net had opgeborgen), stof en verf tevoorschijn gehaald en ben aan de slag gegaan.

Omdat er de vorige keer nogal veel wit in de lappen zat, heb ik deze keer fat quarters in plaats van halve meters genomen. Ik heb de stoffen eerst in zoveel zout en soda oplossing dat ze wel goed doorweekt waren maar niet in een laagje stonden gezet, hier gelijk sneeuw op gedaan, dit een beetje aangestampt en daar de, niet van te voren in water opgeloste, procion opgestrooid. Daar heb ik nog een schepje sneeuw opgedaan en toen heb ik het deksel erop gedaan en er de hele dag niet meer naar omgekeken (want we kregen visite, nog voor de verjaardag van jongste).

Toen de visite halverwege de middag weer weg was heb ik in de emmertjes gekeken, de sneeuw was toen bijna helemaal gesmolten, ik heb de stoffen eruit gevist, in afzonderlijke plastic zakjes gedaan, die in een bakje gezet, er een grotere plastic tas omheen gedaan en dit op de verwarming gezet. In de verfoplossing die nog in de emmertjes zat heb ik nieuwe fat quarters gedaan en na 24 uur heb ik er nog een keer een fat quarter bijgedaan.

En dit is het geworden:

Van links naar rechts is het steeds het originele gesneeuwverfde lapje, het lapje dat ik in de overgebleven verf heb gedaan en het lapje dat ik er na 24 uur nog bij heb gefrommeld.
De kleuren zijn (van boven naar beneden):
Rozenkwarts (rood)
Jaspis (oranje)
Aventurijn (groen)
Saffier (blauw)
Jaspis met aventurijn

Uit dit 'experiment' zijn drie conclusies te trekken:
  1. Als je sneeuwverft is het belangrijk dat je stof niet te groot is in vergelijking met het emmertje waarin je verft.
  2. Als je verf in zakjes doet dan is het niet handig om het in gebruikte broodzakken te doen, die lekken (zie het groen in het eerste oranje lapje)
  3. De verschillende kleuren procion verliezen hun 'verfkracht' na verschillende tijden. Geel is het snelste 'uitgewerkt', rood duurt iets langer en blauw houdt het het langste vol.

Last sunday I wrote that I was sorry there was no more snow because I wanted to do some more snowdyeing. I finished writing that post, published it, looked at of the window and what did I see? Yes, snow. A particularly melty kind of snow, it almost melted when you pointed at it (one of the neighbourhood cats had already caused nice melted paw prints) but nonetheless snow. So I just went upstairs, retreived the yoghurt buckets I use for dyeing, fetched dye and fabrics and started snowdyeing.

This time I used fat quarters instead of half metres, I had a lot of white in those half metres and I figured this probably wouldn't happen if I used smaller pieces of fabric. I put just enough salt and soda solution on the fabric so they were thoroughly soaked, added the snow right away, put the powdered dye on it (which I did not dissolve in water first), added another scoop of snow on top, put the lids on and didn't look at them untill about four a clock in the afternoon (I expected a room full of visitors, my nine year old had turned ten that week and was celebrating his birthday). In the afternoon, when I checked the buckets, almost all snow had melted, so I took the fabrics out, put them in plastic bags, which I put in a container and put on the stove. In the leftover dye I put new white fat quarters and after 24 hours I put more fat quarters in the dye mixtures.

The results can be seen in the pictures. From left to right they are the original snow dyes, the fabrics put into the remaining dye and the fabrics I put in it after 24 hours. From top to bottom you can see red, orange, green, blue and a mixture of orange and green.

From this 'experiment' I have drawn three conclusions.

  1. When snowdyeing, the size of your fabric must not be too big in relation to the container you are dyeing in.
  2. If you want to dye in plastic bags, it is not very clever to use used bread bags, they leak (see the green in the orange).
  3. Different colours of procion retain their dyeing abilities for different times. Yellow looses this ability the quickest, followed by red, followed by blue.

10 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Nog niet zo gek, dit resultaat. Het helpt dus wel,als je het verwarmt! Vooral de "warme" kleuren zijn heel mooi!

Wil zei

Goed gelukt Margeeth! Het verlies aan verfkracht wordt veroorzaakt doordat soda ash maar zo'n 4 uur actief blijft.

conny's quilts en creaties zei

Dat is goed gelukt joh. Je hebt echt pech dat je niet in Groningen woont, hier liggen nog steeds bulten sneeuw, van de samengeveegde hopen naast opritten die maar niet willen smelten want nu vriest het weer....Je had hier nog heerlijk door kunnen verven, jammer dat ik je niet een pakketje op kan sturen! Ik vind het resultaat erg leuk geworden.

Marielle zei

Ik vind het erg leuk, om de verf langer te laten werken kan je ook de stof 24 uur voorweken en dan laten opdrogen, dan heb je altijd actieve stof klaar liggen en heb je geen actieve verf nodig.

Yvonne aka sommeke zei

Je hebt er toch weer enkele prachtige lapjes bij!
Goe weekend Margeeth!

Suus zei

Dat ziet er mooi uit.

Viking en catamaranTortuga zei

Ik zie niet echt het verschil met lapjes die direct in een zakje zijn geverfd, wat voor effect hoort sneeuw te geven?

Chris Daly zei

what a great experiment with interesting result.

morningDove zei

i love your hand-dyed fabrics. thank you for sharing the results of your experiment with certain color dyes and how they react.

Corryna zei

Wat een prachtige lappen!