woensdag 13 januari 2010

5-Daagse uitdaging van de fibermailgroep - dag 3

Neem je snijmat en rolmes of je schaar en knip/ snijd je lap in 6 stukken. Je kunt strips snijden, cirkels, vierkanten, of zomaar onregelmatige vormen. Je neemt je mes en snijdt 5x door de lap. Houdt in gedachten, dat je alles ook weer aan elkaar moet kunnen zetten zodat een nieuwe vorm ontstaat. Nadat je het stuk in 6 stukken hebt gesneden, leg je de stukken op een lap (maakt niet uit wat voor stof, maar niet te dik). Maak de stukken op de ondergrond vast met spelden, vliesofix of lijmspray en naai ze op de ondergrond. Misschien vind je het moeilijk om de boel in stukken te snijden, denk er niet te lang over na en in goed Nederlands: HAVE FUN.

Ik heb geen idee waarom, maar deze zag ik aankomen! Ik heb gelijk de daad bij het woord gevoegd en mijn quiltje, na de randen even netjes recht te hebben gesneden in 6 stukken gesneden. Toen ben ik 'ontdeugend' geweest en heb iets gedaan wat niet bij de aanwijzingen stond, namelijk de batting aan de zijkanten geverfd met rode textielverf. Zo heb je niet van dat wit aan de randen en dat ziet er net even iets beter uit (ik had natuurlijk ook gewoon vilt kunnen gebruiken, maar dat had ik niet in huis).



En zo ziet het er nu uit:

(het hangt nog met spelden aan elkaar, want de verf moest eerst drogen en dat duurde best lang)
DH zag het liggen en die snapte er helemaal niets meer van "nou heb je hem gisteren helemaal zitten quilten en dan heb je hem weer in stukken gesneden".

Cut your little quiltlet up in 6 pieces. You can make strips, circles, squares or just irregular shapes, it doesn't matter, just cut it into six pieces. Keep in mind that you have to be able to make a new shape with your pieces. Take a new piece of fabric (it does not matter what kind, just not too thick), arrange your shapes on it and sew then on it.
You might find it difficult to cut up your nice little quilt, don't think twice about it but just cut and in good dutch: HAVE FUN.

I don't know why, but I saw this coming! I just took the plunge and cut my little quilt in six pieces. Then I was 'naughty' and did something that was not in the clue, I painted the batting that could be seen at the sides with red paint. That way it just looks nicer (of course I could have just felt instead of batting, but I did not have that lying about).
DH saw it and he didn't understand it at all, "why have you cut up something that you have spent time on quilting?"

5 opmerkingen:

hannie zei

Ja,die battingrandjes is een probleem, zeker bij wat donkerder stof.Dat heb je goed opgelost! Bij mij viel het niet zo op, en ik heb het met een festonsteek (naaimachine) vastgezet.Maar het is nu weer een heel ander en mooi lapje geworden.

nadia zei

Wat wordt ie mooi Margeeth!! En wat een superleuk idee voor het maken van een dagboekquiltje.... ;)
Zelf was ik te laat om er via de groep aan mee te doen, maar ik ga het zeker nog eens toepassen!

Yvonne aka sommeke zei

Plezant om deze te zien groeien van niets naar iets.

conny's quilts en creaties zei

Prachtig op dat blauw, een leuk project hoor!

Lynn Cohen zei

I love this idea...the blue lines inbetween the pieces just make them stand out even more. Terrific! Dhs often do not get it. Mine rarely does. He says "What is it?" LOL