Het thema voor de Uitdaging voor het tweede kwartaal van 2026 is "vrede". Ik vond dat een lastig thema, wij hebben hier nog steeds geen fysieke oorlog en er zijn meer landen waar dat zo is, maar eigenlijk is er nergens op de wereld echt vrede. In mijn hoofd zag ik bij het woord vrede alleen maar beelden van symbolen van vrede waar iets naars mee gebeurt. Een vredesduif waar een laars op stampt. Een olijfboom die met wortel en tak uit de grond wordt gebulldozerd. Een regenboog waar sommige mensen woedend over worden. Dus van het maken van een quilt kwam niet veel terecht.
Totdat we met het werk gingen fietsen in de omgeving van Nijmegen en we op het ereveld in Groesbeek terechtkwamen. Rijen met graven van jonge mannen die in de tweede wereldoorlog van ver weg waren gekomen om ons te bevrijden. Een collega van mij dacht dat dit alleen maar monumenten waren en was geschokt om te horen dat die jonge mannen daar ook echt begraven lagen, zo ver van huis. Zij hebben de prijs betaald voor onze vrede.
Later was ik met mijn man in Leusden en hebben het Sovjet ereveld bezocht. Hier liggen Russische soldaten die om de één of andere reden in Nederland zijn overleden (niet als bevrijders, het Rode Leger heeft zeker geholpen bij het beëindigen van de tweede wereldoorlog, maar is gelukkig niet tot bij ons gekomen want dan hadden we een hele andere naoorlogse geschiedenis gehad).
Dus ik maakte deze quilt:












