zondag 7 oktober 2007

Stashbusting

Zoals de meeste quiltsters ben ook ik de gelukkige eigenaar van een flinke voorraad stof, mijn stash. Het is fijn om gewoon in de kast te kunnen duiken en alles te vinden wat je nodig hebt om een quilt te maken. Maar......... als je dan in een quiltwinkel komt dan zijn er altijd nieuwere en mooiere stoffen, die je ook heel graag wil hebben om te gebruiken in een quilt en voor de verleiding waarvan je dan toch weer bezwijkt.

En net zoals bij de meeste quilters brak ook bij mij het moment aan dat die stash toch wel erg groot geworden was. Of beter gezegd, hij puilde uit en niet zo'n klein beetje ook...... Er moest dus wat gebeuren. Ik moest op lapjes-dieet! Het was even wennen, maar gelukkig voor mij viel dat moment samen met het moment waarop de stoffen in de quiltwinkel zolangzamerhand een stuk minder aantrekkelijk begonnen te worden. Of ik had ze al, of het leek heel erg op wat ik al had, of ik vond ze gewoon niet mooi meer.

Zo werd mijn stash niet meer groter, maar ik zat nog steeds met een grote voorraad stoffen die ik aan het begin van mijn quiltleven had gekocht en waarvan ik nu dus dacht: "welke idioot heeft die nu weer gekocht, o ja, dat was ik zelf"......... Op zich gewoon kwalitatief goede quiltstoffen, waar niks mis mee was, maar ze zijn gewoon niet meer mijn smaak. Dus daar ben ik droomdekentjes en little quilts of love mee gaan maken (http://www.droomdekentjes.nl/ en http://www.quiltersgilde.nl/quiltsoflove.php).

Dit is mijn laatste, droomdekentje nummer 11, gemaakt in mijn lievelingskleur.

Na 88 little quilts of love en 11 droomdekentjes heb ik twee van die hele grote plastic kratten (de grootste variant) stof gebruikt, zo langzaam gaat dat dus. Ik denk dat ik de eerste 10 jaar geen stof meer hoef te kopen. Ik heb nu in ieder geval wel plaats voor al die stoffen die ik aan het verven ben geslagen, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Like most quilters I own a large stash. I really like it to just go to my closet and find everything I need to make a quilt in it. However, there is everything I need to make a great many quilts in my closet and in boxes and in drawers and in stacks I couldn't put anywhere anymore, my stash was taking over the house and my life....... So something had to be done. I had to go on "no-buy". it was difficult at first, but fortunately at about the same time the fabrics in the shops started losing some of their appeal, I already had it, it looked a lot like the fabrics I already had or I thought it just plain ugly.

So, my stash didn't grow anymore. But, I was still the proud owner of a large amount of fabrics that I bought in the beginning of my life as a quilter and of which I now thought: "what idiot did buy those fabrics, right, that was me!". Perfectly good quilting fabrics that I didn't like anymore. So I started to make charity quilts. And now, 88 small ones and 11 bigger ones later, I have used up two of those big plastic crates of fabric. That's how slow it goes, I think I don't have to buy fabrics for at least ten years...... And, I have made room to put all those fabrics I am dyeing in, but that's a different story......

3 opmerkingen:

Anoniem zei

dat is ook een idee, ik maak ook al voor anderen quilts, moet gewoon meer tijd voor vrijmaken. Waar ik ook aan zat te denken: een quiltgroepje opzetten die dan uit mijn stash stof kan halen tegen een kleine vergoeding. Ook een optie toch?

Quilter Kathy zei

That is a huge pile of quilts you have made from your stash!
Way to go Margeeth!

Anoniem zei

Het is ook "edel" idee, je maakt er anderen blij mee!
Tijd ontbreekt me, ik krijg niet eens af wat ik voor mezelf wil maken .... :-(