woensdag 4 februari 2009

Mola

Bij de Nederlandse fibermailgroep loopt al maanden een kunstswap, waarin elke maand een kaart wordt gemaakt geinspireerd door een kunstenaar of kunststroming. Nou ben ik niet meer zo heel veel actief in deze groep, maar aan de kunstswap probeer ik toch wel elke maand mee te doen (tot nu toe heb ik alleen de eerste gemist). Deze maand was het thema "mola" en dit is de kaart die ik maakte:

Mola is een reverse applicatie techniek afkomstig van de Kuna Indianen in Zuid-Amerika. Bij deze techniek worden de motieven gevormd door lagen stof op elkaar te liggen, gedeeltelijk weg te knippen en vast te appliceren. Voor voorbeelden van mola's klik hier, voor instructies hoe een mola te maken, klik hier.
.
En daar 'moesten' we dus een kaart mee maken. Als je bedenkt dat zo'n kaart maar 10 bij 15 cm is en mola en pietepeuterige moeilijke techniek is, dan is het niet moeilijk om je voor te stellen dat dat nog een hele onderneming zou worden, vooral als je bedenkt dat ik helemaal niet kan appliceren. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om mijn mola van 3 lagen stof op de naaimachine te maken, dit zijn de lapjes die ik gebruikt heb:
.
.
Ik vond het leuk om eens een kaart te maken met deze techniek, maar het is niet echt iets voor mij.
Het leuke van zo'n swap is dat je ook weer wat van iemand terug krijgt, deze kaart kreeg ik van Marijke:
.
.
This month's artswap with the dutch fibermailgroup was about mola. I am not very active in this group anymore, but I do try to at least participate in the art swap. Mola originates with the Kuna Indians in South America and is a reverse application technique. Pictures of mola can be found here and an explanation of the technique can be found here.
And this technique we had to use to make a fibercard. If you consider those cards being only 10x15 cm and this technique being quite finicky, especially bethis would be not easy. In the end I choose to make my mola by machine. I used three layers of fabric. It was fun making the card, but it don't think I will use this technique anytime soon.

.
And of course I also received a mola card, the red card was made by Marijke.

1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Erg leuk Margeeth! De Mola techniek is best tijdrovend,en dan is zo'n klein werkje fijn,maar ook weer lastig door de afmeting! Je hebt er een mooi werkje van gemaakt.Ook heel fraai,de kaart die terug kreeg!