dinsdag 22 januari 2008

ARTfor12 - Strips (1)

Een tijdje geleden stons op het blog van Wietske een oproepje om een nieuwe groep op te richten. Zij was hierop gekomen door de groep Twelve by Twelve. Dit zou het nederlandse equilvalent worden van deze groep. Een groep van 12 mensen, die quilts maken van 12x12 inch, naar een thema dat we beurtelings zouden verzinnen. Ik heb me daar toen voor opgegeven. Inmiddels heeft deze groep ook een naam: ARTfor12 en een blog.

Het eerste thema voor deze groep is verzonnen door Noor en is: Strips.

Juist ja, dat is dus gelijk een mooie binnenkomer. Moeilijk. Ik heb in ieder geval heel erg weinig met dit onderwerp. Van het voorjaar ben ik met DH naar het stripmuseum in Brussel geweest, het enige dat ik daar wel leuk vond waren de spotprenten, voor de rest heb ik gewacht tot DH alles gezien had. Wel een apart gebouw trouwens, art deco, met mooie gietijzeren balken in het zicht, sierlijke smeedijzeren krullen in de trapleuning en een lantarenpaal in het midden van de centrale hal. Misschien dat ik daar wel iets mee kan.

Brainstormen over strips geeft:
Stripverhaal, stripmuseum, strip piecing -> seminole, verfstripper. En vroeger hadden we een kat die heette Tweety (vanwege zijn grote hoofd en relatief kleine lijfje).

Uitgebreid googelen bracht me uiteindelijk op Pingu, een klei-animatie pinguin. Ik dacht altijd dat hij alleen maar op tv is, maar er schijnen ook stripboeken van hem te zijn. Van hem heb ik het essentieele stuk uitgesneden:en die ik dan in zwart over een achtergrond van strips ga maken, als een soort smeedijzer eroverheen, geinspireerd door dat museum in Brussel.

Dit zijn wat uitprobeersels voor de kleuren van de achtergrondstrips:



en deze achtergrond is het geworden:


Some time ago, Wietske had a post on her blog, on which she asked if there were people interested in forming an internet-art-quilt group. She got inspired by the group Twelve by twelve and this was to be the dutch equivalent of this group. I joined this group, the name of which is ARTfor12 (thought up by Noor).

The first theme was also thought up by Noor, and was "strips" . Right, that's a good one to start with. Difficult. I have very little with strips. I don't like strippiecing very much and I am also no fan of comic-books (comic being another meaning of strips in dutch).


Brainstorming resulted in: Strippiecing, comic-books, comic-figures, paint-stripper (=heatgun), and a former cat of ours, who was called tweety. Last spring DH and I visited the "stripmuseum" in Brussels. I thought it was really boring, but the building was nice, kind of art-deco, with nice wrought iron work.


Extensive googling finally brought up Pingu, the nice little clay pinquin. I always thought that he was just a character on tv, but there are comic books about him also. I reduced him to the essentials, the plan is to make a strip-pieced background and then use Pingu as an wrought iron like overlay. I auditioned various colors for the background strips and made one.

Geen opmerkingen: