donderdag 19 september 2024

Eén kasteel en twee ruïnes

Toen we in de Elzas waren voor de Carrefour Européen du Patchwork hebben we niet alleen maar de quilttentoonstelling bezocht, je kunt daar namelijk ook heel mooi wandelen. We waren er op dinsdag heen gereden, de tentoonstelling begon op donderdag, dus hadden we op woensdag een dagje 'vrij'. 's Ochtends zijn we op de fiets Sélestat ingegaan, waar we tot onze grote verbazing 'de watertoren van Deventer' tegenkwamen:

Hij bleek inderdaad gebouwd te zijn geïnspireerd op de echte watertoren in Deventer, heel grappig.

's Middags was het fris en regenachtig, toen hebben we Chateau Haut-Koenigsbourg bezocht, hier zie je hem liggen in de rode cirkel:

en hier een foto van dichtbij:

Hij ligt op 755 meter boven zeeniveau en het plaatsje Orschwiller ligt op ongeveer 200 meter, maar er loopt een weg naar het kasteel dus we hoefden niet door de regen te lopen, wat fijn was want het was boven 9°C en we zaten in de wolken.

Op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag was de tentoonstelling, we hebben dat elke dag gecombineerd met een wandeling in de omgeving, die eerste foto van Haut-Koenigsbourg maakte ik bij een wandeling vanuit Lièpvre.

Omdat we op dinsdag weer naar huis zouden gaan, hadden we op maandag nog een dag over. Net als hier in Nederland is ook in Frankrijk op maandag heel veel dicht, de musea, kastelen et cetera. Gelukkig waren er vlak in de buurt twee 'kastelen' die altijd te bezoeken waren, Chateau Ramstein en Chateau De l'Ortenbourg.We hadden ze onderweg naar Saint Marie aux Mines al zien liggen en waren er nieuwsgierig naar.

Links zie je Chateau du Ramstein en rechts Château de l’Ortenbourg. Twee ruïnes bovenop de berg. Niet per auto te bereiken maar zou in 30 minuten te lopen zijn over een 'wandelpad. Dat halve uur was wat optimistisch en het wandelpad ook, het was een fikse klim, maar daardoor buiten het seizoen heerlijk rustig. We zijn in totaal 11 mensen tegengekomen (waaronder helaas wel twee mannen op elektrische mountainbikes die met een rotgang naar beneden kwamen, die niet alleen een gevaar waren voor zichzelf maar ook voor hun omgeving, je zou op zo'n smal steil paadje worden aangereden er stond niet voor niets een bord met verboden te fietsen beneden).

Châtequ Du Ramstein van dichtbij:

Dit ben ik vlakbij Château De l'Ortenbourg, dit was een makkelijk stukje.

In Château De l'Ortenbourg mocht je ook echt naar 'binnen' naar de binnenplaats, dit is de grote toren:

En hier het uitzicht en een foto van mij die ernaar staat te kijken.

Naar beneden was nog even een uitdaging, bergaf is altijd lastiger maar we zijn heelhuids beneden gekomen, ondanks die mountainbikers.

Hannie de Beer zei

Wat mooi jullie wandeltochten! Prachtige opnames.