dinsdag 27 maart 2012

Weggooien of opeten?

Wij hebben al een tijdje als stelregel dat er hier zo min mogelijk eten wordt weggegooid. We letten er op dat we de oudste dingen als eerste opeten,  we letten er op dat we niet teveel koken en als iets toevallig een keer toch over 'de datum'  is dan kijken we eerst of het nog goed is voordat we het weggooien. De tht datum gebruiken wij om te kijken wat er het éérst op moet, als je twee dezelfde pakken koekjes hebben en het ene heeft een eerdere tht datum dan eet je die natuurlijk als eerste op. Hierdoor gaat er hier erg weinig weg. In de supermarkt koop ik ook regelmatig dingen met zo'n kortingssticker er op, als je die gelijk op maakt dan is er ook niets aan de hand.
Het enige waar je wel mee uit moet kijken is als er TGT op staat. TGT betekent Te Gebruiken Tot, als die datum verstreken is dan kan het eten onveilig zijn, er kunnen bijvoorbeeld bacteriën inzitten. Hoewel deze datum ook weer niet in steen gehouwen is, als je bv vlees invriest dan kun je het langer bewaren en van die vieze zakken met voorgesneden groenten zijn vaak al bedorven voordat de TGT datum verstreken is. 

Nou doen wij dus ons best, maar je kunt niet alles voorkomen. Supermarkten gooien dingen weg die over de datum zijn, fabrikanten gooien dingen weg omdat ze zijn afgekeurd. In het programma Zembla zag ik dat er elk jaar voor ruim 4 miljard euro aan goed voedsel wordt weggegooid, waarvan een groot deel door consumenten maar ook door de supermarkten en de producenten.
Er zijn mensen die in de afvalcontainers van de supermarkt duiken om daar eten uit te halen en daar gewoon van kunnen leven, maar dat durf ik niet. Ben veel te bang dat er politie bij wordt gehaald (terwijl het wel gewoon mag als die containers op de openbare weg staan) of erger nog, dat er mensen van de supermarkt komen die het er niet mee eens zijn en het nodig vinden om eigen rechter te spelen.

Hoe gaan jullie daar mee om?

5 opmerkingen:

jacq zei

ik doe het net zo, duik niet in bakken vd supermarkt, maar weet dat er ook supermarkten zijn die het naar de voedselbank brengen.
pas zag ik een programma waar in te zien was wat mensen weggooien onvoorstelbaar, ik koop wat ik nodig heb niet meer.

Annemieke Nierop zei

Ik hoorde van iemand die in een zuivelfabriek werkt dat op bijv. een pak yoghurt voor de Nederlandse markt een datum komt van 2 weken verder. Datzelfde pak yoghurt maar dan voor de Noorse markt krijgt een datum stempel van 4 weken. Zijn de magen van de Noren sterker? Nee! Heeft mss met wet en regelgeving te maken? Zelf had ik laatst een pak melk dat 10 dagen( !) over datum was. Ik wilde het weggooien maar zag dat het nog prima was. Lekker pannenkoeken gegeten die avond!

marion zei

ik let wel op net als jij doet.

Hannie de Beer zei

Ook ik heb het programma gezien. Net als jij doe ik mijn best om (bijna) niets van voedsel weg te gooien. Soms is het niet te voorkomen.Maar wel goed om er bij stil te staan...

Yvonne aka sommeke zei

Ik doe m'n best om zo weinig mogelijk eten weg te gooien maar het lukt niet altijd.
Ik zou zelf niet in afvalcontainers gaan zoeken, toch wat vies.
Dit gebeurt er in Be als je het doet :
http://www.mensenrechten.be/index.php/site/nieuwsberichten/muffinman_steven_de_geynst_vrijgesproken
De man is dus wel in beroep weer vrijgesproken (en duikt ondertussen misschien weer verder in de bakken)