zaterdag 1 september 2007

Afrikaans batik?

Ooit eens gezien op een bijeenkomst: een soort batik-achtige manier van verven, waarbij niet met was werd gewerkt maar met een soort pasta van meel en water wat op de stof wordt gesmeerd en gedroogd waarna de stof geverfd wordt in een verfbad. De opgedroogde pasta wordt daarna eruit gewassen waardoor je een soort batik-effect krijgt.

Dat wilde ik ook wel eens proberen. Maar ik had geen recept en ook op het internet kon ik er niks over vinden.

Dus, niet gehinderd door enige kennis ben ik gaan experimenteren. Het eerste mengsel wat ik heb geprobeerd was alleen bloem en water, maar dat viel er dus gewoon weer af na drogen. Toen heb ik een papje gemaakt van bloem, water en maizena. Hiermee figuren op stof getekend en het een nacht en een dag laten drogen. Ik had 3 lappen gemaakt en die zijn in drie verfbaden gegaan: groen, paarsblauw en steen-oranje.

Een onverwachts effect was dat het dus nogal uitmaakt welke kleur verf je gebruikt. Bij het groene lapje zie je nauwelijks iets, als je goed kijkt zie je een soort vertikale zigzag met stippels ertussen:
De zon en rand op het paars-blauwe lapje is al een stuk beter te zien.
Maar het allerduidelijkste zijn de figuren op het steenoranje lapje. Jammer genoeg was mijn papje toen bijna op, dus er staan er maar twee op:

2 opmerkingen:

Anoniem zei

leuk !!!!!! ja had Olga kunnen vragen, zij heeft het vorig jaar laten zien ........

Margeeth zei

O, zij was het. Ik wist ook niet meer wie het had laten zien, als ik het nog een keer ga proberen dan zal ik haar zeker mailen.