dinsdag 19 april 2011

Teveel broodzakken en warm weer

Als gezin eten wij ongeveer 5 (biologische volkoren-) broden per week. Die 5 broden zitten in plastic broodzakken en die zakken bewaar ik om er nog iets anders in te kunnen doen. Nou hebben wij op zich ook allemaal een brooddoosje, dus die zakken stapelen zich op. Gisteravond had ik zowaar eens een keer een broodzak nodig om ergens omheen te doen, ik keek in de kast en daar lagen 2 broodzakken die weer stampvol met broodzakken zaten. Dat zijn dus belachelijk veel broodzakken. Nou is het op dit moment veel te warm voor de tijd van het jaar én ik had nog die 20 meter stof liggen die ik op de lapjesmarkt had gekocht, plus ruim voldoende verf, dus leek het me wel leuk om eens de techniek "low water immersion dyeing te proberen. Je verft daarbij je lapje in een zakje en gebruikt veel minder water dan wanneer je in een emmertje verft; Sonja heeft het op haar blog (klik) heel goed uitgelegd. De kleuren verf die ik heb zijn op zich allemaal mengkleuren, maar ook daar kun je natuurlijk weer mee mengen. Ik heb twee series gemaakt: Turqueniet, opaliet en rozenkwarts en angeliet, prehniet en saffier. Dus daar ben ik vandaag de hele morgen mee zoet geweest.


De lapjes ga ik morgen pas uitspoelen en -wassen, dus dan kan ik pas zien hoe ze zijn uitgevallen, maar ik heb wel alvast twee dingen geleerd:
  1. Het is misschien wel milieuvriendelijker om gerecyclede broodzakken te gebruiken, maar echt handig is het niet, die zakken zijn dus bijna allemaal lek, wat een enorme knoeiboel tot gevolg heeft.
  2. Plastic zakjes smelten als je ze te lang in de magnetron doet.

As a family we eat about 5 (organic whole wheat) loafs of bread a week. Those 5 bread come in plastic breadbags and I keep those bags for second use. We all take our bread in breadboxes, so those bags accumulate. Last night I did need a breadbag, so I looked in the closet and found two breadbags filled with breadbags. That is a ridiciulous amount of breadbags, and I still had a lot of white fabric and a lot of mixed dye, so I decided to do some "low water immersion dyeing", which took me all morning.  I will rinse and wash the fabrics tomorrow, so I do not how it has turned out yet, but I did learn two things already:
  1. It might environmentally more friendly to use recycled breadbags, it is not advisable, because almost all bags leak, resulting in a terrible mess.
  2. Plastic bags melt if you microwave them too long.

4 opmerkingen:

marjolijn zei

Ja, recycling is mooi. Maar diepvrieszakjes zijn wel sterker. Sorry, ik moest toch erg lachen om je verhaal, kreeg er hele visioenen bij van stromend verfwater. Sorry.

Hannie de Beer zei

Wij moeten net als jij, het plastic apart verzamelen voor recycling.
Het verven van de stoffen doe ik altijd met de low water methode. Krijg je mooie donkere kleuren! Laatst heb ik bij "ander werk nog mijn recept bij De Uitdaging gezet. Voor het verven in zakjes kun je echt beter diepvrieszakken nemen!
Succes!

mia zei

Hoi Margeeth, die ervaring had ik in het verleden ook, denken dat je iets voor de tweede keer kunt gebruiken. Nee dus. Gelukkig zijn er de diepvries zakken. Wel ben ik benieuwd naar je stoffen.
gr.mia

Hetty zei

Hoi Margeeth,

Broodzakken zijn wel te gebruiken, maar dan voor bijv. invriezen van groenten (boerenkool e.d.) en voor de rest kun je ze eigenlijk beter gewoon weggooien.
Ik ben we benieuwd naar de verfresultaten....!