maandag 7 april 2008

Geheimen

Toen ik begon met dit blog, had ik het idee om er een soort virtueel atelier van te maken. Dus niet alleen de uiteindelijke quilt erop zetten, maar ook hoe ik ze maak, tijdens het maken. De eerste twee van die voornemens zijn wel uitvoerbaar, maar het laatste geeft soms toch problemen. Niet alleen vergeet ik steeds foto's te maken terwijl ik iets aan het maken ben, als je een quilt maakt voor een tentoonstelling mag je die soms niet van te voren publiceren. En als het wel mag, dan vind ik het zelf eigenlijk helemaal niet leuk om een quilt naar een tentoonstelling te sturen die al op mijn blog heeft gestaan. Dus, dan wacht ik met publiceren totdat de tentoonstelling is afgelopen en hou de quilt en hoe ik hem gemaakt heb mooi nog even geheim.

Over geheim gesproken, deze maand was het onderwerp in de abstract challenge "Secret" (geheim dus). Omdat ik niet goed had gelezen heb ik er geheimen van gemaakt. Ik probeer altijd een quiltje te maken van de eerste associatie die ik met een onderwerp heb en in dit geval waren dat sleutelgaten:


De sleutelgaten heb ik gebleekt met discharge, de sleutels zijn gemaakt van folie.

Op aanraden van Hilde heb ik eens een ander soort afwerking geprobeerd; geen bies meer maar gewoon de voorkant naar achteren omslaan en omzomen. Ik moet er nog wel een beetje mee oefenen om het ook aan de achterkant netjes te krijgen, maar ben wel tevreden met hoe het er aan de voorkant uitziet.

When I started this blog, the idea was to use it as a kind of virtual studio. Not only was I going to publish finished work, I wanted to publish the process of making it while making it too. This turned out to be somewhat of a problem. I tend to forget making pictures when I am making something and when I want to submit something to an exhibition, it sometimes isn't allowed to have published your work before and even when it is allowed, I just don't like to publish it before it has been in the show. So, I keep the quilt a secret untill the show it is in is over.

Talking about secrets, this months topic of the abstract challenge group is "Secret". I didn't read it properly, so I thought it said "Secrets" (plural), so I made my quiltlet about "Secrets". I always try to make a quiltlet with the first thing that comes to mind when seeing a topic, and with this topic it was keyholes. I bleached the keyholes using discharge, the keys are foil.
As advised by Hilde, I tried something different with the binding, I didn't make a binding for it but just stitched the front fabric to the back. I need some practice to make the back look nice, but I like the effect on the front of the quilt.

Geen opmerkingen: