maandag 31 maart 2008

De gouden kooi (in de herhaling).

De quilt heeft gehangen, de tentoonstelling is afgelopen, dus nu kan deze post weer opnieuw geplaatst worden.

Uiteindelijk heb ik besloten een buik te appliceren van zelfgeverfde stoffen. Hier overheen komt dan een laag met de heatgun bewerkte tyvek. De buik is wel een beetje saai om van één stof te maken, misschien moet er iets in en wat is dan logischer dan:

Een foetus.

Ingekleurd met verschillende kleuren:

De combinatie linksonder vind ik het mooist. Ernaast heb ik getekend hoe het dan ongeveer gaat worden met de bewerkte tyvek er overheen. De tyvek is al klaar, dus kan gebruikt worden. Moet er nog even over denken, dus eerst maar eens de buik met inhoud op vliesofix naaien.
Vliesofix is een ramp, daarom maar met een naadtoeslagje en een festonsteekje op de machine. Ik vind de buik nog steeds saai, dus heb ik er een ghost overheen getekend. De ghost doet me sterk denken aan zo’n rookpluim waarmee een geest uit een lamp of zoiets komt, zoiets als op het tweede plaatje dus.




Hieronder op verschillende achtergronden:


Ondanks de inkleuringen ga ik toch voor de donkerblauwe batik. Na quilten komt er een rode bies omheen.

Na hem helemaal met de hand te hebben doorgequilt ziet hij er ongeveer zo uit (helaas heb ik geen foto, dus met paint gedaan en zonder lamp):

Hierover heen heb ik een groot vel blauw- met gouden tyvek genaaid, in een raster:


En dan tenslotte het eindresultaat:
"De gouden kooi"

This is the third part of the design process of the quilt you see directly above. I have made the pragnant belly with the fetus with my own dyed fabrics. The s-like shape I added to make it more interesting. After handquilting and binding it, I stitched a sheet of blue and gold Tyvek over it in a square grid. I took it outside and mistreated it with an heat-gun (I really like doing that). Despite all the troubles I had creating it, I like the finished piece. It's called: The golden cage.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Margeeth, ik ben blij dat ik even op je blog heb gekeken, wat is je eindopdracht mooi geworden. En wat leuk om het hele proces te volgen. Zet je het er nog eens op als de tentoonstelling is geweest? Sukses ermee!
groetjes
Marloes

Anoniem zei

geweldig, je proces te volgen en dan zo'n mooi eindresultaat !! ben benieuwd naar de reactie van Heddy ..........

Margeeth zei

Dank jullie wel voor de complimenten. Ben afgelopen zaterdag al naar de terugkomdag geweest en ik kreeg een schouderklopje van 'de juf'

Anoniem zei

Dit is heel mooi werk margreeth! Leuk, om een deel van het ontwerpproces te zien.
Groet,
Tineke

Anoniem zei

Oeps, was ik nog net op tijd. Had alles al in het echt gezien, maar kon nu nog even nagenieten. Werkelijk prachtig Margeeth.
Willy.

Quilter Kathy zei

I love it Margeeth! Very creative!
And a perfect name for this piece!

Anoniem zei

hoi Margeeth
leuk je weer onmoet te hebben in Rijswijk
ik heb je " De gouden kooi"
bewonderd
schitterend
je heb echt wel leuke ideeen
groetend

Nelleke zei

Ik vond je quiltje erg mooi!

Marion zei

Nu pas zie ik dat het om een vrouw gaat die zwanger is mede door je uitleg,heddy je juf vindt het vast bijzonder.Heddy en nog 5 andere dames waaronder ikzelf doen ook altijd een blackbagproject nu al voor de achtste keer.The Wedding is zo ontstaan uit zo,n project.Heel veel succes.