zaterdag 22 maart 2008

Uithuilen en overnieuw beginnen

Tijdens het maken van al die andere dingen waar ik het gisteren over had ging het denkproces natuurlijk gewoon door en ineens had ik het gevonden: mijn eerste poging bestond voornamelijk uit 'verstoppen' van de toch wel kitscherige stofjes door ze met veel andere stoffen te combineren. Wat zou er gebeuren als ik nu eens niet zou proberen het kitscherige te verstoppen, maar er juist in mee zou gaan?


Eerst heb ik 5 paneeltjes gemaakt.

De japanse stoffen in een zandlopervorm aan elkaar (sorry, vergeten te fotograferen) met daar de oranje stof en wat van de draden overheen:


Bij Japanse stoffen krijg ik altijd associaties met cirkels dus hierover heb ik een stuk handgeverfd batist waar ik een cirkel had uitgeknipt genaaid:



En daar dan (buiten ivm de stank) de heatgun opgezet:



Meer kan ik nog niet laten zien, want anders verraad ik het hele ontwerp, maar zometeen komt de groep weer bij elkaar, dus morgen verder.

While doing all the things I posted about yesterday, my brain was of course still crunching it and suddenly it hit me. My first attempt had been to hide the somewhat garish fabrics by using a lot of other fabrics. This didn't work out, so what if I would just go with the flow and make a garish quilt? I started by making five little panels. First I sewed the japanese fabrics together in hourglass shapes (sorry, no picture), then I put a piece of the orange fabric on top of it and sewed it down by couching some of the threads on top of it. Somehow I think japanes fabrics have to go with circles, so I put some handdyed shiny fabric, with a circle cut out of it on top. And then I treated the panels with a heattool.

Geen opmerkingen: