zondag 29 juni 2008

Barnsteen en brandweerrood

Afgelopen woensdag heb ik weer een hele plank vol met yoghurtpotten gevuld met lapjes en verf, waaronder de gele lapjes van gisteren en de stofjes op de foto hieronder en die ben ik dus nu aan het uitspoelen. Het uitspoelen gaat bij mij nooit zo snel, want ik gebruik er om water te besparen altijd het opwarmwater van de douche en de afwas en restjes water uit de waterkoker voor.

Deze serie stofjes is geverfd in mengsels van 100:0, 75:25, 50:50, 25:75 en 0:100 van barnsteen en 'brandweerrood'. De fat quarters die achteraan hangen zijn de originele kleuren, de fat eights vooraan heb ik er na een half uurtje bovenop gelegd. Hierna de pot 10 keer op zijn kop houden en laten intrekken.
En gisteren heb ik eens iets heel anders gedaan dan quilten. Zoals ik al eerder heb geschreven op dit blog woon ik in de Betuwe. Het is juni, dus kersentijd! Natuurlijk kun je je kersen ook gewoon op de markt, bij de groenteman of bij de supermarkt kopen, maar hier staan nu overal stalletjes langs de weg met kersen die net geplukt zijn, echt veel lekkerder. Gisteren verkochten ze niet alleen kersen per kilo (niet goedkoper dan in de winkel trouwens) maar ook net niet helemaal rijpe kersen die per ongeluk waren geplukt per kistje. In een kistje zit 8 kilo en dat was net zo duur als een kilo rijpe kersen. Dus ik heb een kistje gekocht, heb ze gewassen, alle steeltjes eraf gehaald en heb ze vervolgens in twee grote pannen tot moes gekookt. Daarna door de zeef gewreven, nog een keer opgezet met geleisuiker en dit is het resultaat:

Vijf potten eigengemaakte kersenjam, of eigenlijk gelei (opmerking van DH "de etiketten zijn verkeerd"). Het was natuurlijk wel weer veel meer werk dan ik van te voren had bedacht (vooral dat zeven kostte heel veel tijd) dus van quilten is gistermiddag niet veel terecht gekomen.
En dan tenslotte nog een foto van Sifra, als een echte jungle kat in de bosjes (van onze tuin):

Last wednesday I started a whole new batch of fabric dying, among which the yellow fabrics I showed yesterday and the fabrics on the first picture. To save water (and our environment) I always use the water that comes from letting tap water heat up for rinsing my fabrics, so it takes some time before I have rinsed everything. The orange fabrics on the picture are golden yellow and bright red, in mixtures of 100:0, 75:25, 50:50, 25:75 and 0:100. I first put in the fat quarters, then I waited half an our and added the fat eights.

Yesterday afternoon I spent making cherry jelly. I live in the Betuwe, a region which has a lot of orchards and now is cherry time. I could buy a whole crate of cherries (about 17.5 pounds) at a very low prize, so decided to make some jelly. Of course it took a lot more time then anticipated, so no quilting for me.

The last picture is of Sifra, sitting in the brush in our garden like a real jungle cat.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie kleuren hebben je stofjes gekregen.
Die jam lijkt me heel lekker, maar wel veel werk om te maken.