donderdag 6 januari 2011

Meneer van Dale wacht niet meer op antwoord

Gisteren had ik een conversatie met jongste over rekenen, hij had een sommetje gemaakt en ik twijfelde of dat wel goed was, het was een som met  eerst een deelteken en daarna een vermenigvuldigingsteken en volgens mij moest je dan, volgens het ezelsbruggetje Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord (Machtsverheffen,Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen, Aftrekken) eerst vermenigvuldigen en dan pas delen.
Ik dacht dus 12 : 2 x 3 = 2 (dus 2x3=6 en 12:6=2) en jongste dacht 12 : 2 x 3 = 18 (dus 12:2=6 en 6x3=18).
Jongste zei dat hij had geleerd om het gewoon op volgorde te doen en aangezien onze stelregel hier is 'de meester heeft altijd gelijk, tenzij het tegendeel is bewezen' hebben we gekeken of we het ergens konden vinden. We kwamen op deze site uit en inderdaad, Meneer Van Dale is afgeschaft!
Fijn, voelde ik me al een halve analfabeet omdat 'ze' het nodig vonden om de spelling helemaal te veranderen, blijkt nu dat ik ook al niet meer goed kan rekenen.

Ik kijk trouwens zowiezo met verwondering naar de manier waarop de kinderen tegenwoordig leren rekenen. Er wordt erg uitgegaan van begrip, op zich is daar natuurlijk niets verkeerds aan, maar ik vraag me soms af of het begrip niet ten koste gaat van het kunnen rekenen én van het vermogen tot abstract redeneren (dit laatste verzin ik niet zelf, ik ken een aantal wiskundigen en die mopperen allemaal over de studenten die niet meer abstract kunnen denken). Hieronder bijvoorbeeld de nieuwe, begripsbevorderende (?) methode die de kinderen op school hebben geleerd:


en hier de oude staartdeling.



Ik vraag me toch af wat nu makkelijker rekent. Met relatief kleine getallen zoals hier gaat die nieuwe methode nog wel, maar je zou maar 18893953 gedeeld door 5467 moeten uitrekenen.

11 opmerkingen:

Nienke zei

De nieuwe methode heeft mijns insziens wel het voordeel dat kinderen beter leren inschatten of iets kan kloppen bijvoorbeeld in geautomatiseerde berekeningen in Excel, iets wat in de toekomst steeds belangrijker wordt omdat computers hele stukken van ons leven in gaan vullen. Maar het is inderdaad zeker niet sneller of handiger dan de traditionele staartdeling.

conny's quilts zei

Zelfs als juf moet ik het met je eens zijn dat m.i. de nieuwe manier van rekenen niet altijd een verbetering is. In het voorbeeld van de deelsom: er zijn meer tussenstapjes en de kans op vergissingen onderweg is ook groter...en ik merk dat het voor zwakke rekenaars toch vaak een kunstje, een trucje blijft....want ik denk dat je eerst veel moet rekenen (en ook automatiseren, tafels e.d uit je hoofd leren, dat is losgelaten, nu uitrekenen door te beredeneren, kost erg veel tijd...) en dat het begrip om het op een andere/ snellere manier te doen dan later pas komt....Kortom ik bepleit dus een combinatie van het oude en nieuwe rekenen....

Anoniem zei

Ik zit met m'n oren te klapperen.Dat zullen veel mensen toch niet weten. Ik heb geen kinderen meer van die leeftijd dus kom je daar niet mee in aanraking. Als er zo met geld gerekend wordt kun je nog wel eens bedrogen uitkomen, of zie ik dat verkeerd?
Groet, Ineke

Ingrid zei

MVDWOP is niet afgeschaft, het is alleen vereenvoudigd. Waarom vermenigvuldigen en delen anders behandelen dan optellen en aftrekken. Gewoon in de volgorde als het in de som staat en als het anders moet, staan er wel haakjes om. Op zich logisch. En wat de site al zegt, het is al een hele tijd geleden veranderd.

De andere manier van delen, daar keek ik in het begin ook raar tegenaan. Ik probeer wel altijd te zeggen om eerst een beetje te gokken wat eruit moet komen, zodat je dus niet verzandt in het bezig zijn met de getalletjes. De nieuwe methode sluit daar beter op aan. Ik vond staartdelingen altijd lastig op het moment dat je met komma's moest werken. En het maakt niet zo heel veel uit op welke manier je het uitrekent, als je maar weet welk toetsje je op de rekenmachine/computer moet aanslaan.

En het is wel handig dat er continue veranderingen zijn, kan je altijd zeggen: vroeger heb ik het anders geleerd (ook al heb je het soms fout).

Hetty zei

Hoi Margeeth,

Daar ben ik pas ook achter gekomen door deze site: http://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=1&dat=2011-01-06
En zo is er ook een site voor taal: http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=1&dat=2011-01-06
Beiden waren heel verhelderend voor me. Je kunt er lid van worden, dan krijg je elke dag een opdracht te maken!

Groetjes Hetty

marjolijn zei

Ik zit hier ook met mijn oren te klapperen, maar vooral wat voel ik mij opeens oud worden??? Maar ik geloof dat daar meer last van hebben. En ik had al zo'n moeite met wiskunde. En die staartdelingen van tegenwoordig? Ik heb me daar ook zo over verbaasd. Ik snapte er echt niks van. Ik ga nu maar weer verder met quilten, dat kan ik tenminste!

Isabella zei

Ik zat me hier ook altijd te ergeren als de kinderen weer eens voor een staartdeling een hele bladzijde nodig hadden. Ik heb ze nu zelf de "oude" methode geleerd en die gebruiken ze nu ook op school.

Babette zei

Hoi Margeeth,

Ook hier in Italië is Meneer van Dale met pensioen. Er zijn hier wekelijks gesprekken, discussies en veel vraagtekens over mattimatica.... In het italiaans geschreven matematica, voor de duidelijkheid is het woord matto, gek en matti zijn dus meerdere gekken.

Succes ermee, de mathematica wordt steeds moeilijker, Babette.

P.S. Ik zal je t.z.t. een foto sturen over het stofverven waarover we vorige zomer over gemaild hebben.

Anoniem zei

Hoe kun je nou wiskunde veranderen?
Dat is iets wat ik niet kan begrijpen? Dat is alsof je zegt 1+1= 4 tegenwoordig...
Of zie ik dit verkeerd?

Anoniem zei

Je verandert de wiskunde niet, alleen de afspraken daarbinnen.

E. Hekkert zei

Volgens Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord is het dus.

Machtsverheven
Vermenigvuldigen / Delen
Worteltrekken
Aftrekken / Optellen.

In het Engels hebben ze het echter over

Machtsverheven / Worteltrekken
Vermenigvuldigen / Delen
Optellen / Aftrekken

Wanneer moet het worteltrekken nu gebeuren, voor of na het vermenigvuldigen en delen?