zondag 12 december 2010

Tekst - stills

Gistermiddag lag er geen sneeuw en was het niet glad en omdat je nooit weet hoe lang dat duurt (ik geloof dat het misschien woensdag al weer kan gaan sneeuwen.....) heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze tentoonstelling in het kasteeltje van Wijchen te bezoeken (en reed gelijk bij de oprit Gorinchem Oost in een file).


Op deze tentoonstelling was werk te zien van Els van Baarle en Ans Verdijk. Het werk van Els kende ik al, haar werk (en nu doe ik haar waarschijnlijk zwaar tekort, maar goed, je moet het beestje een naam geven) bestaat voornamelijk uit het bewerken van stoffen en deze verder bewerken. Van Ans Verdijk had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, ik vind het moeilijk om er een beschrijving van te geven. Op het informatieblad dat in het museum lag stond "geen materiaal zo vreemd of Ans werkt ermee". Ik weet niet of dat klopt, maar ik heb wel een aantal bizarre dingen gezien. Afgebrande kaarsen, waarvan sommige tot een soort lijkbleke wasachtige vingers waren omgevormd, een struisvogelei, haar, stukgeknipte speelgoedpoppen, gebitsafdrukken... soms best wel een beetje luguber....

Omdat ik ''toch in de buurt was' (30 kilometer, ahum, maar goed, het is altijd minder ver dan twee keer rijden) heb ik het gecombineerd met een bezoekje aan de quiltwinkel, het Hobbyhoekje in Huissen waar ze decemberuitverkoop hadden. Nou hebben ze daar altijd verrassingsdozen, daar zit 6 meter stof in, een boek en nog wat 'kleinvak'. Op zich is dat altijd voordeliger dan als je het los koopt, maar het blijft een gok. Ik heb ooit eens eerder zo'n doos gekocht en zat toen met 6 meter stof die ik niet mooi vond opgescheept (terwijl anderen 6 meter batiks hadden)... Toen ik daar iets over zei tegen één van de mensen in de winkel zie hij dat er meer mensen waren met dit probleen en dat ze het nu anders hadden gedaan, je mag nu kiezen tussen een batikdoos en een niet-batikdoos. En nu ben ik toch weer gezwicht.....

Dit zat er in:
Image and video hosting by TinyPic

11 halve meters

4 fat quarters
een kleine batting (cribsized, dus 45" x 60")
een quiltlineaaltje van 15 bij 15
een magnetisch speldending (gifgroen, maar wel heel handig en je ziet hem niet gauw over het hoofd met die kleur!)
een dun boekje (niet op de foto om strategische redenen)
een sjabloontje met een bloemenrandje (ook niet op de foto om strategische redenen)

Valt niet tegen he. De batikstoffen zijn mooi en leuk. Sommige had ik nooit zelf gekozen, maar dat is juist wel leuk, de stoffen die je zelf nooit zou kiezen geven juist leven aan je quilts. Ik denk alleen maar niet meer aan het stashbusting report..... De batting komt altijd wel van pas, het speldending is handig en voor het boek en het sjabloon heb ik ook al een bestemming gevonden (vandaar dat ze niet op de foto mogen).

Yesterday afternoon there was no snow and the roads were clear (apart from the traficjam I drove right 'in' when getting on the highway) so I took this opportunity to visit this exhibition in a museum in Wijchen with work from Els van Baarle and Ans Verdijk. The work Els makes I am already familiar with and I like it very much. Ans Verdijk was unknown to me, her work is .... interesting. She certainly uses some weird stuff, it has a kind of creepy atmosphere.
And because I was in the neighborhood I also visited my favorite quiltshop and fell for a surprise box. A kind of gambling for quilters (allthough I knew the fabrics would be batiks, you could choose batiks or nonbatiks).

3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Lijkt me ook een heel mooie tt.! Wij gaan er 12 januari heen met de groep A-Texere omdat we dan ook onze bijeenkomst hebben in Wijchen. Dus ook 2 vliegen in één klap!
En wat een goede keuze met je doos. Vorig jaar bofte ik ook zo!
Misschien ga ik dit jaar ook weer, want ik wil nog naar een tt in Arnhemvan Otto Dix. Hebben we bij de les kunstgeschiedenis behandeld.
En zo meteen pakken we de bus naar het station,om naar Woerden te gaan. Naar aanleiding van jou bezoekje en bericht leek me dat ook erg de moeite waard.
Veel plezier met de inhoud van je doos!

Anoniem zei

Hoi Margeeth,
ik lees je blog altijd met plezier maar hoe kan het dat ik geen foto meer te zien krijg?Ik vind dat zo jammer.
marrie-jette.

marion zei

wat een leuke inhoud van de doos. Er zit meer in als je zou verwachten......