zaterdag 11 oktober 2008

Portret van een klein Indiaas meisje.

Bij quilten speciaal moesten we als huiswerk een plaatje uitkiezen waarvan we de kleuren mooi vonden, deze kleuren met stofverf zo goed mogelijk reproduceren op een lap stof en van de geverfde stof vervolgens 16 verschillend gekleurde vierkantjes van 5 bij 5 cm met een tussenruimte van 1 cm op een zwarte of witte ondergrond naaien.


Dit is mijn plaatje:
.
en dit zijn zestien vierkantjes met de kleuren die je op de foto kunt zien, op een witte lap genaaid, doorgequilt en afgebiesd:
.

.
Hiermee had ik mijn huiswerk gedaan, maar van het resultaat werd ik op zijn zachts gezegd niet blij. Dus ben ik nog iets voor mezelf gaan maken. Van de overgebleven stof heb ik nieuwe vierkantjes gesneden en met deze vierkantjes heb ik toen dit quiltje gemaakt:
..

.
Het meisje op de foto is een meisje van een jaar of acht dat in India aan het werk is op een katoenveld. Het is een heel schattig meisje, maar een schrijnende foto, zo'n kind zou natuurlijk gewoon op school moeten zitten. (Voor een video over kinderarbeid, waarin je onder andere dit meisje op het veld ziet werken, klik hier).
.

For "quilten speciaal" we got a color mixing assignment. We had to take a picture of which we liked the colors, reproduce the colors at best as we could on fabric, cut sixteen squares of two inches and sew them on a piece of black or white fabric, about 3/8 inches apart. So, I took a picture, painted and dyed my fabrics and sewed them on a piece of white fabric. I had met the assignment, but I was not pleased at all.
So, I decided to do something for me with this. I cut new squares from the remaining fabric and made a little quilt with it. The picture on it is of a little girl of about eight years old, working in a cotton field in India. Allthough the child is cute, the picture is not, such a child should be in school.

Geen opmerkingen: