maandag 6 oktober 2008

Experimenteren met lutradur en transferverf

Kennen jullie dat, je komt op een tentoonstelling of in een winkel en ziet daar dan een voorbeeld liggen van een nieuw materiaal en wat je er allemaal mee kunt doen. De resultaten zien er prachtig uit dus bezwijk je voor de verleiding. EĆ©nmaal thuisgekomen wordt je in beslag genomen door de waan van alledag en verdwijnen je aankopen in de kast.

Ook mij overkomt dit weleens. Zo stond er in Birmingham een stand waar ze Lutradur verkochten. Lutradur is een synthetische vliesstof, verkrijgbaar in verschillende dikten. Ik heb een rolletje van de dunste variant aangeschaft, maar had er verder nog niets mee gedaan. Gisteren zocht ik iets anders en kwam ik het tegen. DH was met de kinderen naar het zwembad en ik kon niet mee, dus ik had het rijk alleen. Een goede gelegenheid om er eens mee te experimenteren dus.

Ik heb een stukje afgesneden en dat eerst geverfd met zijdestrijkverf. Daarna heb ik een tekening van een soort 'blad'-skelet van zo'n oranje lampionnetje die ik ooit op een cursus met transferverf had gemaakt genomen en die er op gestreken. Ik was nooit zo weg van transferverf omdat het me nooit lukte om het goed op de stof of vlies over te brengen, maar op lutradur gaat dit wel heel erg goed, zo goed zelfs dat er bijna geen verf meer op het papier zit.

Dit is het tot nu toe geworden, nu maar eens bedenken wat er verder mee te doen:


I guess this has happened to all of use, you are at a show or in a shop and you see some unknown material. The samples they have of what you can do with it look great so you decide to buy a package of it. However, when you get home, you get caught up in the everyday stuff and the new material ends up in the closet. I try not to let this happen, but as I am only human, it sometimes does. When I was in Birmingham there was a stand that sold lutradur. The samples they had looked beautifull, so I bought a piece of the thinnest quality. Then I got home and put it in the closet.
Yesterday, when I was looking for something, I found it again. DH took the children to the swimming pool and I couldn't come, so I had the house to myself. A good opportunity to experiment with it. First I added some color using silk dye and then I ironed a picture of a Physalis alkekengi skeletton on it I had done with transferdye a while ago. I think it looks OK, the lutradur really takes the transferdye very well.

Geen opmerkingen: