donderdag 4 februari 2010

Nog een geverfd quiltje

Ook voor mijn dagboekquiltje voor februari heb ik een wit quiltje gemaakt dat ik daarna met procion heb geverfd. Ik heb eerst een top gemaakt van allemaal stroken, die gequilt en er toen met oranje polyester garen ginkgo bladeren van katoenen velours op geappliceerd:


Na sneeuwverven met jade, opaliet, prehniet en aventurijn zag het er zo uit:

.
Het is duidelijk zichtbaar dat de stroken 65% polyester poplin minder intens gekleurd zijn (in het echt gelukkig minder dan op de foto). Verder is het opvallend dat het 100% polyester garen dat je eigenlijk helemaal niet met procion zou moeten kunnen verven, toch een wat groenige tint heeft gekregen.
.
My journalquilt for februari is another 'stitching to dye'  experiment. First I made a white strippy quiltlet, I quilted it and then put the velvet ginkgo leaves on it, using 100% polyester thread to sew them down. After snowdyeing this quilt, it is quite obvious where the 65% polyester strips are (in reality this is less visible then on the picture) and allthough it is supposed to be impossible to dye 100% polyester with procion, the orange thread has gotten a greenish hue.

9 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Ik had het al bewonderd bij de A-Fier site, maar dit is echt een prachtig quiltje! In het wit al heel goed,maar geverfd! Die "gloed" vanuit het midden is heel bijzonder!

conny's quilts en creaties zei

Spannend om een quiltje te verven. Ik vond 'em in de wit tinten al mooi, en geverfd is het helemaal een plaatje!

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Wat een prachtig resultaat. Hij licht helemaal op in het midden. Heel byzonder geworden.

Willeke zei

Prachtig Margeeth! Heel goed gelukt.
Het blauwe dagboekquiltje vond ik al heel mooi, maar deze vind ik nog mooier.

nadia zei

Dat is wel heel super geworden, hele mooie overloop van kleuren heb je gekregen. Ik krijg steeds meer zin om ook zoiets te proberen....

Irene zei

Oh Margeeth dit is een juweeltje. Een super toppertje.

Yvonne aka sommeke zei

Dat is weer een mooie transformatie!
Ik herinner me nog Gingko blaadjes van jou, klopt toch?

Sandra zei

Mooi geworden met dat rood zo in het midden.

Lynn Cohen zei

enjoying your experiementing!
quite lovely.