woensdag 29 juli 2009

Rood-oranje-geel. En een houtduif.

Toen de kijkers afgelopen zaterdag weg waren, heb ik van de weeromstuit gelijk een flink aantal stoffen in verfbadjes gezet. De turqoise is op, dus dit keer veel oranje, rood en geel. .
Ik heb voor deze stoffen steeds eerst een verfbad van de donkerste kleur gemaakt, daar de stof ingefrommeld zonder veel te roeren en dat zo laten staan. Na ongeveer een uur heb ik er extra water bij gedaan en de lichtste kleur verf en dat wel heel goed geroerd en geschud.

Gistermiddag hadden wij nog een onverwachtse gast; een jonge houtduif. Oudste kwam thuis met de mededeling dat er 'één of andere vogel' op de stoep zat waar waarschijnlijk iets mee was, want hij vloog helemaal niet weg als oudste er bij in de buurt kwam. Toen ik ging kijken zat daar inderdaad een jonge duif (wist toen nog niet dat het een houtduif was) op de stoep die wel erg stil bleef zitten toen ik dichterbij kwam. Ik heb er geen foto van, maar hij zag er ongeveer hetzelfde uit als deze:.

Een doosje was snel gevonden en de duif was heel snel gevangen (hij fladderde wel een beetje, maar eenmaal in de doos werd hij snel rustig), maar toen had ik dus een jonge duif in een kartonnen doos in huis. Niet echt een handige combinatie met Sifra natuurlijk....

Gelukkig bracht een telefoontje naar de dierenambulance uitkomst. We kregen het adres van Vogelopvang de Regenboog in Eck en Wiel en daar konden we de duif heenbrengen. Het bleek een jonge houtduif te zijn, die nog weken in het nest had moeten zitten en door zijn ouders moest worden gevoerd. Marjolijn, de eigenaresse van de opvang, nam de duif op een manier over waaruit bleek dat dat beest haar echt aan het hart ging. Heel bijzonder. Hoe bijzonder, is te lezen in dit artikel, door gebrek aan vrijwilligers dreigt de opvang te moeten sluiten. Jammer genoeg is Eck en Wiel te ver weg en te slecht bereikbaar met het OV om te gaan helpen, maar ik heb wel gelijk een donatie overgemaakt.
.
The fabrics on the picture I made by low immersion dyeing them with the darkest color for an hour and then adding the lighter colour and more water, stirring and shaking thoroughly and letting it batch for 24 hours.

Yesterday my ten year old found a really young woodpigeon on the street. It probably had fallen out of its nest and would have died if it stayed on the street. So we took it home and then had to find a better place to stay for him, because a young bird and Sifra just don't go together very well. Luckily we found the adres of a shelter for birds, which wanted to take it in.

3 opmerkingen:

Gina zei

Love the fabrics. What are you going to do with them?
love and hugs Gina xxx

hannie zei

Gelukkig kon jullie duif nog wel terecht in de opvang! Maar wat jammmer als het dicht moet wegens gebrek aan vrijwilligers!
Je lapjes zijn weer prima gelukt! Mooie kleuren. Na alle mooie verfresultaten,van een poosje geleden,kan ik me voorstellen,dat je doorgaat, met verven!

Lynn Cohen zei

lovely colors...sweet girl and bird.