maandag 18 februari 2008

Thema's en inspiratie

voor tentoonstellingen zijn altijd leuk om als uitgangspunt te gebruiken voor een quilt. Soms heb je gelijk iets met een thema en is het makkelijk en soms heb je er echt helemaal niks mee, maar dan is juist de uitdaging om er toch een quilt mee te maken.

Maar soms wordt ik wel eens heel erg moe van mezelf. Voor de algemene tentoonstelling van 2006 van het quiltersgilde was het thema "water". Ik maakte toen deze quilt,geïnspireerd door deze haiku:


Als stromend water

kletteren mooie woorden

pats, de gootsteen in

(bron Guus Martens)

In 2007 was het thema "schitterend". En toen maakte ik deze quilt,


Geïnspireerd door deze songtekst van Blof:

Iedere nacht verbaas ik mij weer, over hoeveel miljoenen sterren er zijn.

Om lang naar te staren, en dan te bedenken:

Ik zie ze wel staan, maar ze zijn er niet meer.

Twee quilts gemaakt naar een gedicht dus. In 2008 is het thema voor de grote tentoonstelling van het quiltersgilde "dichter bij quilts" en het is de bedoeling dat je een quilt maakt naar aanleiding van een gedicht. En nu weet ik dus niks meer......

Themes for shows can be nice to use as a starting point for a quilt. Sometimes it is easy to make a quilt with a specific theme, other times it is more like a challenge.

But sometimes I make myself real tired. In 2006 the theme for the show of the dutch quilt was "water", so I made a quilt based on a haiku about water. In 2007 the theme was "sparkling", I made a star quilt inspired by a songtext of a dutch band. So, that's two quilts inspired by poems. This year the theme is "make a quilt based on a poem". And now I haven't the slightest inspiration which poem I am going to use and what quilt I am going to make......

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik moet wel een beetje lachen om je verhaal, het is iets wat mij ook zou kunnen gebeuren. Bij mij helpt het om dan het hele gebeuren los te laten en er niet meer mee bezig te zijn. Dan komt er vanzelf weer een idee bovendrijven.