maandag 30 maart 2009

Een schat van een stad

Toen ik het nieuwe thema (een schat van een stad) voor de groep de Uitdaging las, wist ik (voor de verandering een keer) gelijk wat ik ging maken.

Vorig jaar oktober is er in mijn woonplaats Tiel tijdens graafwerkzaamheden voor het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers een belangwekkende archeologische vondst gedaan, onder andere een stuk muur van een middeleeuwse kerk, een groot aantal menselijke botten én een sarcofaag met een compleet skelet erin, allemaal uit de dertiende eeuw, of nog ouder (hier kun je er meer over lezen en voor foto's van de opgraving, klik hier). Omdat het helemaal uitgraven en onderzoeken te duur zou zijn, is toen door de gemeente besloten te kuil gauw weer dicht te gooien en de archeologische vonst in situ te bewaren.
Om toch ongeveer te weten wat er nu precies onder de grond ligt, is de vindplaats in februari onderzocht door middel van grondradar.

Nou, als dat geen "schat van een stad" is dan weet ik het niet meer, dus daar ben ik nu een quilt over aan het maken.
Ben eerst maar eens begonnen met het maken van een ondergrond:


De lucht is een wolkenstofje dat ik ooit een keer gekocht had, de rest van de stoffen is handgeverfd. Natuurlijk moest er ook nog een "compleet skelet" op deze quilt komen, in eerste instantie heb ik geprobeerd dit te maken door te zonneprinten met zo'n klein plastic skeletje (dank je wel Ineke, voor het opsturen) dat je met Halloween overal ziet, maar hoewel er onlangs wel veel zon geweest is, krijg je in deze tijd van het jaar geen duidelijke print omdat de zon te laag staat. Inmiddels had Yvonne aangeboden om een skelet voor me te maken op de borduurmachine en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Inmiddels is de quilt bijna af, ik moet nog een klein stukje bies tegenzomen, dat ga ik vanavond voor de tv doen, dus morgen kan ik hem laten zien.

When I saw the new topic for the group De Uitdaging (a treasure town) I not what I was going to make right away (for a change). In Tiel, the town where I live, an interesting archeological find has been done in december 2008. During digging for some underground garbage containers, workers encountered a piece of medieval church wall, a large amount of human remains and a sarcophagus with a complete skeleton in it (for pictures, click here). After measuring and documenting, they have closed the hole again and last februari they mapped the site using ground penetrating radar (and of course they have found another place for the garbage containers).

Well, if that is not a treasure, then what is. I started making the soil in which the find had been done. The sky is a commercial cloudfabric. Of course I wanted a "complete skeleton" on my quilt, which turned out to be quite a challenge. First I tried sunprinting one of those little haloween skeletons, but that just does not work this time of year (the sun is to low in the sky to obtain a clear print). Luckily, Yvonne offered to embroider a skeleton for me, which is now on the quilt. The quilt is almost finished, I only have to stitch part of the binding to the back, so I will show it to you tomorrow.

2 opmerkingen:

hannie zei

Super idee! De opzet met de grondlagen ziet er al mooi uit. Spannend om straks de schat te zien!

Marloes zei

Hoi Margeeth, wat een goed idee. Zal morgenvroeg snel kijken wat je evan gemaakt hebt.