zondag 9 november 2008

Negentig?

Gisteren ben ik naar quilten speciaal geweest. Deze cursus wordt gegeven in Nijkerk en vanwege de grote hoeveelheid troep die je moet meenemen (gisteren had ik een grote naaimachine, een krat vol met stofjes, knipsels, foto's en garens én een zak met batting) en omdat het met het openbaar vervoer die kant op zowiezo een mijl op zeven is, ga ik er met de auto naartoe.
Nou hoor je nog wel eens van mensen die altijd precies weten waar de snelheidscontroles zijn, die altijd scherp opletten op 'verdachte' geparkeerde auto's vlak bij een taluud, die altijd precies weten waar de camera's hangen en die dan als ze 'zeker' weten dat er niemand is om te controleren of ze zich wel aan de regels houden, het gas er even flink onderin trappen en lekker hard rijden. Dat vind ik dus nergens op slaan. Allereerst zijn die snelheidsbeperkingen er niet voor niets, veel te hard rijden is gewoon gevaarlijk. En ten tweede, en dat is misschien nog wel de belangrijkste reden, ik heb gewoon geen zin in het gedoe. Als je je aan de snelheid houdt dan kun je gewoon rustig rijden en je aandacht houden waar die hoort te zijn, bij het verkeer. Bovendien spaar je jezelf dan ook nog de verkeersboetes uit, die je (ondanks al het opletten) toch krijgt en dat geld kun je dan besteden aan nuttiger dingen. Ook bij wegwerkzaamheden rijd ik vrolijk 70 of 90, dat is per slot van rekening voor de veiligheid van de mensen die daar aan het werk zijn én voor je eigen veiligheid.
MAAR (en nu komt het), rijkswaterstaat is de laatste tijd wel erg fanatiek met het plaatsen van van die ronde borden met een rode rand en een getal erin:
De laatste tijd verschijnen er her en der zonder zichtbare aanleiding ineens borden met negentig erop, na een meter of tweehonderd alweer gevolgd door dit bord:

En daar begrijp ik dus echt niks van. Wat willen ze dat je doet? Je gas loslaten en remmen om je aan de snelheid te houden en na tweehonderd meter weer optrekken naar honderd of hondertwintig? Niet echt het nieuwe rijden volgens mij, ik denk niet dat ik wil weten hoeveel brandstof dat extra zou kosten. Bovendien doet niemand dat verder, dus het is nog eens hartstikke gevaarlijk ook. Je wordt hierdoor dus eigenlijk gewoon gedwongen om je niet aan de regels te houden en daar baal ik van.

Geen opmerkingen: