woensdag 12 november 2008

If you can't beat it, join it.

Eind oktober liet ik jullie het lapje van dit jaar voor de Bunburry challenge zien. Zoals ik toen ook al zei, een erg moeilijk lapje. Het lapje moet een integraal deel uitmaken van het ontwerp, maar met dit lapje loop je het risico dat het het hele ontwerp overneemt (zoals Mia het zo mooi uitdrukte). In eerste instantie wilde ik het lapje neutraliseren door er allemaal mooie stoffen bij te gebruiken, maar wat ik ook uit de kast trok, het werkte niet. Het was geen vlag op een modderschuit, maar meer een modderschuit tussen allemaal vlaggen. Uit pure armoe heb ik toen maar besloten om het recept van Roberta Horton voor een er uitspringende kleur te volgen, maar dan aangepast voor een tegenstribbelend lapje. Kort samengevat gaat dit als volgt: als een kleur in een quilt uit de toon valt, heb je er niet genoeg van gebruikt. En in dit geval wordt het dan dus: als je een quilt moet maken met een afzichtelijk bloemenlapje, dat overal bij vloekt, dan heb je gewoon niet genoeg afzichtelijke bloemenlapjes gebruikt.

Dus wat heb ik gedaan, ik heb in mijn kast gezocht naar bloemenlapjes, geconstateerd dat ik die bijna niet had, er een paar bijgekocht én nog een hele berg restjes geruild met een paar dames van dit forum en heb van al deze lapjes vierkantjes van 4 bij 4 cm gesneden. Die vierkantjes heb ik op een watercolor-manier op de grond uitgelegd:

En nu ben ik het aan elkaar aan het naaien, vierkantje voor vierkantje (zucht). Geen idee wat ik er verder nog mee ga doen, misschien met zo'n hekwerk erover heen, of er overheen borduren, of misschien wel allebei, maar het begin is er.
.
Last month I showed you this years fabric for Bunburys challenge. Like I already said, a real difficult fabric. It has to be part of the main design of the quilt, but it is that hideous that it threatens to take over the entire design, which of course I do not want to happen. First I tried to neutralize it by using a lot of beautifull fabrics with it. This did not work, the challenge fabric just dragged all the beautifull fabrics down in its murky swamp of hideousness. So, then I decided to try a different approach, if you cannot beat it, join it. A bit like Roberta Hortons remedy for taming clashing colors, only then applied to clashing fabrics. The remedy for clashing colors is in short: if a color clashes, you haven't used enough of it. Translated into fabrics this is: If a hideous flowery fabric clashes with your quilt, you just haven't used enough hideous flowery fabrics. So, I dredged out some flowery fabrics from the deep depths of my stash, bought some more and swapped even more little pieces, cut them into little 1.5" squares and arranged them on the floor. At this moment, I am sewing them together, square after square after square (tedious).

5 opmerkingen:

mia de vos zei

Nou Margeeth je bent al verder dan ik, ik heb een ideetje maar de uitwerking hangt inderdaad af van wat voor stof doe ik erbij. Ik zag wel dat er een leuke tegenstelling is door de achterkant van de stof ook te gebruiken. Hmm en dan de rest er om heen bouwen. Max van 80 x 80 dus denk ik dat het iets kleiner word.
mia

hannie zei

hoi, Margeeth.
Nou, al die (afzichtelijke)lapjes bij elkaar valt toch niet tegen!Misschien een idee wat ik bij 'n workshop heb geleerd: Leg er een lap voile overheen. Probeer wat kleuren uit, wat het mooiste is. En het geheel samen quilten. Je hoeft dan niet eerst apart aan elkaar te zetten. Later kun je nog wat voile wegknippen of met de heatgun. weghalen.Geeft echt een mooi resultaat!
succes! Hannie

Annelies zei

Knap, zoals je dat lapje hebt verwerkt !

Yvonne aka sommeke zei

'k Vind het nog niet "à la Margeeth" maar dat komt nog wel!

Gina zei

Love what you've done with it.

love and hugs Gina xxx