donderdag 10 januari 2008

IJskristallen 2: kleedjes knippen

Voor de Dutchbagladies was het thema van de eerste opdracht dus: ijskristallen.

Als je googled op ijskristallen is het eerste wat je leest dat ijskristallen dus niet achthoekig zijn, maar zeshoekig. Al die ijskristallen die ze ons vroeger als kleuter hebben laten knippen waren dus hartstikke fout!

Dat gezegd hebbende ben ik toch maar aan het kleedjes knippen gegaan, alleen niet met vierkanten maar met zeshoeken:

When one googles on "icecrystals" the first thing one sees is that, despite all those cutworks of them almost everybody did in kindergarten, icecrystals don not have an eight-fold symmetrie but are based on a hexagon. So, I did some cutting using hexagons and made some nice cuttings.


.




Deze kleedjes zien er heel leuk uit, alleen het overbrengen op de stof was nog niet makkelijk.

Het eerste wat ik heb gedaan is een pot discharge pasta bestellen. Proefjes met een van freezerpaper gemaakt sjabloon gaf een totaal onbevredigend resultaat: ten eerste moet je dan dus de weggeknipte delen bewaren en op de stof strijken, waardoor het onmogelijk wordt om een symmetrisch kristal te maken en ten tweede liep het toch uit waardoor het verfijnde van ijskristallen verloren ging. Bovendien vond ik de kleuren die de stoffen kregen gewoon niet mooi.
Het maken van een stempel met foam lukte ook al niet, je kunt foam nu eenmaal niet in zessen vouwen en er dan een mooi kristal van knippen en het kristal eerst van papier knippen, dan op het foam plakken en nogmaals uitknippen wordt ook niet bepaald mooi. Tenslotte heb ik geprobeerd om een kristal te knippen uit stof met vliesofix erop, dat werd dus veel te dik en zag er niet uit.

Inmiddels waren de winkels ook al aardig in kerstsfeer, bij 'boetiek W' kwam ik raamhangers tegen van vilten ijskristallen:


But, it turned out to be impossible to translate these delicate structures to fabric. I tried various methods: discharge with freezerpaper templates, making stamps and cutting directly from fabric with wonder under on it but none of these were to my satisfaction.

So I had to think of something else. And then I found lovely felt hangers of icecrystals, they were decorations for christmas and I could just buy them....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi vormen Margeeth,

Heb je jouw "kleedjes" ook uit vilt geknipt? Het doet wel een beetje aan tifaifai (heet dat zo?) techniek. Als het knippen niet zo handig gaat in de diverse materialen is een mesje dan misschien een optie? De vorm lijkt misschien ook wel geschikt om te tamponeren met dikke textielverf. Of combineren. Eerst een 'schaduw" tamponeren en dan zelfde uitgeknipte vorm uit stof of vilt er iets versprongen op.
Ijskristallen zijn erg leuk. Vorig jaar heb ik vrijstaande ijskristallen geborduurd met de borduurmachine. Kan je ook erg leuke dingen mee doen.
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. veel succes

Anoniem zei

Nou Margeeth, je maakt mij nu wel erg nieuwsgierig! Zaterdag ga ik jouw ijskristallen in het echt zien. Met wat je nu al laat zien, weet ik echt niet meer wat te verwachten. Het zijn volgens mij allemaal afleidingsmanoeuvres. Het eigenlijke resultaat zal vast iets heel anders zijn. Wel leuk om het zo spannend op te bouwen. Groet, Willy.