maandag 20 augustus 2007

Mystic

Deze maand was het thema voor de abstract challenge (http://groups.yahoo.com/group/abstract-challenge/) "Mystic". Mytisch dus, hier moest wel even over nagedacht worden, want hoe maak je een abstract quiltje van iets dat al abstract is, maar waarbij je toch kunt zien wat het moet voorstellen.

In dit geval heb ik ervoor gekozen om het uit te beelden als iets niet-abstracts. Alleen, wat dan. Brainstormen leverde op: Griekse mythologie - niet duidelijk genoeg - ; Atlantis -hoe beeld je dat af op een quiltje van 20x20 zodat je ook nog ziet wat het is??; mytische dieren - draak, eenhoorn. Ja, de eenhoorn, dat is toch wel het mytischte beest van allemaal. Op het net vond ik deze afbeelding: http://www.magictails.com/Coloring%20Book/12.jpg (sorry, kan het plaatje niet hier neer zetten, copywright).

De ondergrond is een zelf geverfd lapje. Hierop heb ik reepjes mul en groene stof genaaid. Daarna zijn de zwarte lijnen van de eenhoorn geborduurd. Het idee wat om het dier uit een soort nevel te laten komen, dus heb ik er plukjes merino wol en reepjes organza op gelegd. Soluvlies erover en gemeanderd. Oeps, na uitspoelen was deze eenhoorn wel erg mysterieus en nevelig, je zag er niks meer van (sorry, ik ben nog maar een beginnende blogger, dus helemaal vergeten dat ik dan ook een foto kan maken voor mijn blog). Gelukkig was het op te lossen: de organza en merino-wol die binnen de contouren van het dier vielen zijn weggeknipt en daarna heb ik hem helemaal met wit garen geborduurd. Omdat ik ook de achtergrond niet goed vond heb ik daar de verfstripper nog even op gezet. Uiteindelijk is dit het geworden:

This is my mystic quiltlet for the abstract challenge. I think this is a difficult topic, after a lot of thinking about it, I finally chose to make a pictorial quiltlet of a mythical creature.I used skrim, merino wool and organdie on one of my own dyed fabrics. The ground is rough-cut and the creature free motion embroidered.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind het goed geslaagd. Jammer dat ik een foto niet kan vergroten door er op te klikken. Het wit geborduurde is voor mij nu niet helemaal goed te zien. Het is zeker mysterieus. En eh..., waar haal jij de tijd vandaan? Willy.

Margeeth zei

De achterliggende oorzaken van het al dan niet kunnen vergroten van een foto door er op te klikken ontgaan mij volledig in blogger. De ene keer lukt het wel en de andere keer niet en waar het aan ligt? Geen flauw idee, ik doe elke keer hetzelfde. Je kunt hem wel groter zien op: http://margeeth.fotopic.net/p44281047.html
Dit was niet zo heel veel werk, allemaal machinaal, dus lekker snel klaar. Het quiltje is ook maar 20x20 cm, het hele idee van de abstract challenge is om er ook niet te lang over te doen/ denken.

Liesbeth Wessels zei

Wat een toeval ! Ik heb ,zonder dat ik jouw eenhoorn gezien heb, ook gekozen voor een eenhoorn bij het thema Magie van de fibermailgroep. De kaart is vrijdag gemaakt en zaterdag gepost en nu zie ik dat jij ook voor dit magische dier gekozen hebt !! groet liesbeth