zondag 26 augustus 2007

Kliekjesquilt

In de stashbuster groep was een discussie over hoe veel stoffen er in een scrapquilt moeten zitten om het een scrapquilt te kunnen noemen.

Hoezo, hoeveel stoffen er in moeten zitten? Een scrapquilt is -de naam zegt het al- gemaakt van restjes. Je kunt een quilt maken met ik weet niet hoeveel stoffen er in, maar als je die allemaal speciaal voor de quilt hebt gesneden, dan is het volgens mij geen scrapquilt. Een scrapquilt is gemaakt van stukjes die je over hebt na het maken van andere quilts en dat zijn dan meestal veel verschillende stoffen, maar er kunnen best heel veel stukjes van één stof bij zitten omdat je een bepaalde snijtechniek hebt gebruikt.

Ik snij zelf altijd mijn restjes in vierkantjes van 6,5 x 6,5 en 4 x 4 cm. Die naai ik aan elkaar tot een dubbele four-patch en gecombineerd met wat grotere vierkanten van 11,5 x 11,5 (van wat grotere resten stof) geeft dit mijn kliekjesquilt, een droomdekentje (http://www/droomdekentjes.nl/):

In the yahoo-group "Stashbuster" there was this discussion about how many fabrics one has to put into a quilt to 'legally' call it a scrapquilt. What do you mean, how many fabrics one has to put into a quilt. Oh my, the quiltpolice again...... I think, a scrapquilt is just what it says it is, it is a quilt made of scraps that are left from other projects. Because of that, most real scrapquilts are made of many fabrics, but you can have a lot of scraps from the same fabric because of a cutting technique you have used. Anyway, this is my favourite pattern to use up scraps, it is made of three sizes of squares (11,5; 6,5 and 4 cm).

2 opmerkingen:

Dutch scraps zei

Hoi Margeeth, bedankt voor je verwijzing naar de droomdekentjes. Leuke scrapquilt trouwens, ik ben dol op scrapquilts!
Inge S.

Margeeth zei

Graag gedaan, hoor. Droomdekentjes is gewoon een prachtig initiatief en daar kan niet vaak genoeg naar verwezen worden, vind ik.