zondag 11 november 2007

Stormachtig quiltje

De eergisteren allemaal in één keer van de boom gewaaide ginkgoblaadjes waren voor mij inspiratie voor het maken van een dagboekquiltje. Ik was van plan een quiltje met de gele blaadjes op het donkergrijze natte asfalt te maken, een beetje zoals op de foto van vrijdag. Hiervoor moest ik dus eerst blaadjes maken. Met ginkgobladeren kun je mooi stempelen, maar dat ging niet, de gele verf was op. Appliceren met vliesofix had ik al vaker gedaan en vond ik erg statisch worden.
Van het voorjaar had ik een workshopje soluvlies gedaan. Eén van de dingen die we toen deden was een stuk soluvlies in een borduurring spannen, daar dan iets op tekenen en dat met draad helemaal vol meanderen/ borduren. Als je de soluvlies dan uitspoelt het je een soort 'free-standing lace'. Dit leek me wel een goed idee om de ginkgo bladeren mee te maken, alleen had ik alleen nog maar allemaal kleine stukjes soluvlies liggen die ik had weggeknipt voor het uitspoelen van eerdere projecten en geen stuk dat in een borduurring paste. Geen nood, er lag ook nog gele organza, dus als ik daar nou die stukjes soluvlies op zou spelden dan zou dat ook vast wel gaan. En toen paste de quiltring die ik als borduurring wilde gebruiken natuurlijk niet onder de naaimachine....
Toen heb ik het maar zonder borduurring geprobeerd. Dat ging verbazingwekkend goed. Ik moest het wel erg plathouden met mijn handen maar de blaadjes werden echt ginkgo-blaadjes en het organza kreeg interessante plooien en bobbels. Eigenlijk zonde om die blaadjes uit te knippen en op een andere stof te appliceren en dat heb ik ook niet gedaan. In plaats daarvan een blanco quiltje gemaakt van witte stof en daar het hele borduurwerk op genaaid:


The fallen ginkgo leaves of last friday asked to be made into a journalquilt. At first I wanted to make a quiltlet with yellow leaves on black tarmac, like friday's picture. Ginkgo leaves are wonderfull for stamping, but I didn't have yellow paint, so that was out. I also didn't want to make them with wonder-under and yellow fabric, to static. In the end I decided to do them as freestanding embroidery on yellow organza. I didn't have an embroidery ring, so I just pinned little leftover bits of soluble web on the organza and started doing the freehand embroidery. This turned out remarkably good, not only did I get realistic looking leaves, the organza got an interesting somewhat bunched up texture. It would be a waste to cut out the leaves, so I didn't. Instead I made a plain white quiltlet and sewed the embroidery piece on it.

3 opmerkingen:

Mary zei

schitterend !!!!!!!!

Eugenie zei

Boeiende techniek. Heel inspirerend om zelf ook eens te proberen. Bedankt voor het delen

Yvonne aka Sommeke zei

Mooooooooooi!