maandag 19 maart 2012

Verslag quiltweekend (en wat ik aan quilten heb gedaan)

Donderdag om half vier zette DH mij af bij "de Grote Bunte"  in Nunspeet, waar dit jaar het quiltweekend gehouden werd. Het was wel een beetje anders dan in de jeugdherberg in Elst waar we het altijd hadden gehouden, vooral omdat 'we' (of eigenlijk vooral de dames die het organiseerden: Ingrid, Marjolein en Arianne) meer zelf moesten doen, maar het was er niet minder gezellig door. Eigenlijk zouden we alle afwassen zelf moeten doen, maar gelukkig waren daar jongens van de lokale scoutingvereniging voor ingehuurd, zodat we alleen op vrijdag 's morgens en tussen de middag en op zaterdag en zondag 's morgens moesten afwassen en met genoeg vrijwilligers was dat wel te doen. Donderdagmiddag druppelden er steeds mensen binnen, er had een aantal mensen afgezegd en dat was natuurlijk jammer, maar kwam niet helemaal slecht uit omdat er toch wel een stuk minder ruimte was dan in Elst. In Elst had ik vorig jaar niet zoveel ruimte nodig omdat ik toen een handnaaiproject bij me had (de randen om de Sylvia's Bridal sampler zetten) maar nu had ik dus al mijn losse Dear Jane blokken meegenomen om ze aan elkaar te naaien en daar heb je gewoon ruimte voor nodig. Gelukkig kon in met Mary een tafel delen en hoefde er niet meer iemand bij, dus dat kwam allemaal wel goed (en volgend jaar hou ik er gewoon rekening meer dat daar minder ruimte is).  
Het aan elkaar naaien van mijn Dear Jane blokken had wat voeten in de aarde, want gelijk al bij de eerste blokken kreeg ik een onaangename verrassing, hoewel ik de blokken keurig op 4,5 inch had geprint (en nagemeten) waren ze door het paperpiecen toch niet allemaal even groot geworden, ze varieerden tussen 4,25 en 4,5 inch, een té groot verschil dus om te 'foezelen'. Na eerst even stevig balen en daarna even nadenken heb ik besloten om er aan de rechter- en de onderkant grotere sashings aan te zetten, dan het blok en de sashings af te tekenen op 5 inch (zo groot hoort een blok ook te zijn inclusief sashings) en ze dan aan elkaar te naaien.
Ik heb de rijen ook gelijk aan elkaar gezet, alleen was het na de eerste acht rijen zo groot geworden dat ik alles van de tafel maaide (en er was al niet zoveel plek) dus toen ben ik met de rest van de rijen 'opnieuw begonnen'. Ik heb elf van de dertien rijen aan elkaar, in twee delen dus, aan rij nummer 12 zitten de sashings al en ik heb ze ook op maat gesneden en rij nummer 13 moet nog helemaal. Valt niet tegen dus en zo ziet het er nu uit:



Kon dat nou niet zonder kat? Nee, dat kon niet, ik had het nog niet liggen of mevrouwtje zat er al op!

Verder was het vooral heel gezellig, ik heb veel gekletst, mensen weer gezien die ik bij het vorige weekend voor het laatst had gezien en weinig geslapen. 

4 opmerkingen:

Christel Sins-Camp zei

Wat mooi met dat kleurverloop van donker naar licht!
En die kat hóórt gewoon op een quilt van jou...

Hannie de Beer zei

Je hebt een heel actief weekend achter de rug! De quilt al zo ver in elkaar.Prachtig met het kleurverloop naar het midden!
En ja die poes ,Die is gewoon blij dat het vrouwtje er weer is!

marion zei

prachtig zo je quilt bij elkaar...........

Jantine zei

Je hebt reuze hard gewerkt en het wordt een schitterende quilt! Je ziet echt niet dat niet alle blokjes dezelfde maat hebben...