dinsdag 28 februari 2012

Kuikentje eten

Vorige week had ik een kilo kuikentjes van iemand gekregen voor de Zwerfkat in Nood opvangertjes. Haar katten lusten het niet tenzij ze ze schoonmaakte en aangezien de opvangertjes op straat hebben geleefd had ik zo'n idee dat die het misschien wel gewoon zouden opeten. Ik had alleen de kans nog niet gehad om het te proberen omdat DH het een smerig idee vond dat zo'n kat dan hier binnen zo'n kuikentje zou gaan zitten op te eten en omdat het mij ook niet zo briljant leek om het als de kinderen thuis waren (die hadden vakantie) te geven.
Maar goed, vandaag was iedereen weer naar school/werk en ik was thuis, dus ik heb gisteravond een kuikentje in de koelkast gelegd en na het vanmorgen even te laten opwarmen tot kamertemperatuur was het dan zo ver.
In eerste instantie had ik Umbra meegenomen naar de badkamer om het daar op te eten, maar waar ik al bang voor was gebeurde: ze komt daar normaal nooit, dus liep alleen maar laag rond en klom angstig op mijn schouders en naar het kuiken werd niet gekeken. Dus toen heb ik haar maar weer mee naar beneden genomen en haar het beestje in de keuken gegeven. Wel een beetje lastig, want we hebben een open keuken, dus ik ben er bij blijven zitten om op te letten dat ze het niet onder de kast zou gaan verstoppen ofzo. Nou, wat ik al dacht dat klopte, ze heeft er eerst een half uur mee lopen gooien en toen werd het met huid en haar opgevreten (Sifra kwam nog wel even kijken maar die heeft toch echt liever brokjes).




(beelden zijn wel een beetje ranzig, beter niet kijken als je een zwakke maag hebt)

Ik ga trouwens niet structureel vers voeren, de kuikentjes zijn een extraatje. Ze moet nog geplaatst worden en het lijkt mij geen positief effect hebben op de plaatsing als ze alleen maar prooidieren lust......
De troep viel trouwens erg mee, ik heb alleen de keukenvloer even moeten dweilen.

5 opmerkingen:

Dineke zei

Ik heb het filmpje maar niet gekeken, vroeger "thuis"kregen onze katten ook wel een tijdje kuikens. Deze niet. Wel hebben we weer eitjes in het broedmachientje

jacq zei

Ze krijgen hier geen kuikentjes, maar vangen wel alles wat los en vast zit, Gert(DS) had zijn koerduifjes hok niet goed dicht gedaan en er was er dus 1 ontsnapt, hartstikke mak en een makelijke prooi dus die is helaas opgesmikkeld, niet leuk, maar zo is de natuur, ene ondanks dat mauwen ze heel hard als hun brokjes bak leeg is. het beste van 2 werelden

Hannie de Beer zei

Ik vraag me af of het geen kwaad kan met die botjes en haren? Bij ons gingen de poezen altijd spugen als ze eens een muisje hadden verorberd! Vrijdag komt onze Mien logeren .Die zal ik toch maar gewoon brokjes geven?

Margeeth zei

Nee hoor, kan geen kwaad, er zijn ook mensen die hun katten echt alleen maar prooidieren laten eten. Het is juist goed om ze een heel dier te laten eten, dan krijgen ze alle voedingsstoffen binnen. Wat wel kwaad kan is katten alleen maar spiervlees te voeren, dan komen ze tekort. Alleen geven sommige dieren het inderdaad over. Hier is alles tot nu toe nog binnengebleven (afkloppen). Het is ook maar net wat ze gewend zijn, die zwervertjes die bij ons in de opvang komen hebben zelf buiten natuurlijk ook wel eens een diertje verschalkt.

Mien moet je gewoon geven wat ze gewend is.

Yvonne aka sommeke zei

'k Heb ni gekeken, kan 't ni zien!
Snap wel dat Umbra alles op eet, ze heeft moeten overleven hé!