zaterdag 1 december 2007

Batting

Toen ik begon met quilten gebruikte ik altijd fiberfill als vulling. Hier op de markt stond op maandag een mannetje dat meubelstoffen en schuimrubber verkocht en daar kocht ik dat dan. Handig, want ik hoefde er niet voor te reizen en niet duur.
Ik hoorde wel eens lofzangen op andere vullingen, met name "Hops" maar ik had geen idee wat dat was en fiberfill dat was toch prima? En zo quiltte ik jaren voort, het ene na het andere handgequilte exemplaar, met fiberfill als vulling.
.
En toen kwam vorig jaar het mannetje ineens niet meer. En dus moest ik iets anders. Bij een quiltwinkel maar eens een zak Hobbs gekocht. Jemig wat was dat duur. En ook best raar, zo'n plat iets wat een beetje op molton leek. Het quilten was even wennen, maar toen was ik verkocht. Wat een zaligheid, niet meer zo'n enorme berg op schoot. En ook het machine quilten ging er een stuk beter mee, het aantal vouwen en plooien werd tienvoudig gedecimeerd. Oftewel, ik was om!
.
Bij het opruimen van de zolder kwam ik nog een stuk fiberfill tegen van een metertje of twee. Ik wilde het eerst gebruiken voor de abstract challenge en dagboekquiltjes maar zelfs daarbij was ik verhobbsst. Nu ga ik er maar little quilts of love mee maken, dit is de eerste:


Wat een dik ding, dat ik daar ooit mee heb kunnen werken.......

When I started quilting I always used fiberfill as batting. On mondays there was a man on the market who sold upholstery fabrics and foam and he also sold fiberfill. So, I bought it there, it was inexpensive and I didn't have to travel. I had heard praise about 'Hops', but as I had no idea what that was I happily quilted along using fiberfill, one after the other handquilted quilt.

Then the man who sold fiberfill stopped coming, so I had to try something else. I took the car, drove to the nearest quiltshop and bought a bag of Hobbs. Oh my, that was expensive! The quilting took a little getting used to, but then I was an addict. Last summer when I cleaned out the attic I discovered a yard or two of fiberfill, for which I absolutely had no use anymore. First I wanted to use it for journal quilts of abstract challenge quiltlets, but even that felt wrong. So, now I am making Little Quilts of Love with it. Above is the first one.

What a bulky thing, how on earth could I have used this for so long....

Geen opmerkingen: